חדשות

אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק להסדרת תחום התיירות הרפואית בישראל

הצעת החוק קובעת אמות מידה אתיות לפעילות סוכני תיירות רפואית, וכן סדרת כללים בנוגע להבטחת הקדימות בנגישות של המטופלים הישראלים על פני אלה של תיירי המרפא

מנתחים (צילום: אילוסטרציה)

החוק להסדרת התיירות הרפואית אושר אתמול (ד') בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. הצעת החוק, המשותפת למשרדי הבריאות והתיירות, מסדירה את עיסוקם של סוכני התיירות הרפואית. מוצע בה, בין השאר, להקים מרשם לסוכני תיירות רפואית ולקבוע את תנאי הסף למבקשים להירשם בו.

כמו כן, קובע החוק נורמות אתיות לפעילותם של סוכני התיירות הרפואית והם מוגדרים כמי שמופקדים על שמירת האינטרסים של תיירי המרפא וכן את היותם הגורם המייצג את מערכת הרפואה בישראל עבור תייר המרפא עוד בטרם הגעתו ארצה.

מגישי הצעת החוק ציינו, כי בין מטרותיו: "העשרת הקופה של מערכת הבריאות הציבורית לטובת החולה הישראלי"

מגישי הצעת החוק הדגישו, כי החוק מפרט גם את חובות המוסד הרפואי שבו יטופל תייר המרפא. המוסד יחויב לעמוד בסדרה של כללים לאופן ביצוע פעילות התיירות הרפואית. מטרת הכללים היא למנוע פגיעה של התיירות הרפואית באיכות הטיפול הרפואי הניתן לחולה הישראלי. החוק קובע קדימות לחולה הישראלי בנגישות לכל תשתיות המוסד הרפואי.

עוד מדגיש החוק, כי בין מטרותיו "העשרת הקופה של מערכת הבריאות הציבורית לטובת החולה הישראלי". ההכנסות שמקורן בפעילות תיירות המרפא תופנינה לקופה הציבורית. לשם כך קיימת בהצעת החוק המלצה בדבר צעדים שיגבירו את השקיפות של הפעילות הכלכלית בבית החולים שמקורה בתיירות רפואית וכך יתאפשר מעקב אחר הכנסות של כל בית חולים מפעילות זו ואופן השימוש בהכנסות אלו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי במקרים רבים התיירים הרפואיים המגיעים לארץ סובלים ממחלות קשות ומגיעים לכאן כמוצא רפואי אחרון ולאחר שטיפולים אחרים שעברו נכשלו. במקרים מסוג זה החולה יהיה מוכן לשלם כמעט כל מחיר עבור הסיכוי להחלים. החוק מציין כי מצב זה יוצר חוסר איזון ביחסי הכוחות בין הסוכן הרפואי לתייר, מעלה חשש לפעילות שאיננה עולה בקנה אחד עם האינטרסים של התייר הרפואי, שעלולה להביא לפגיעה כלכלית ואף בריאותית בחולה. לפיכך, קיימת חשיבות רבה בקביעת נורמות אתיות לפעילותם של הסוכנים.

בעשורים האחרונים גדל באופן ניכר מספר הבוחרים באפשרות של תיירות רפואית ופעילות זו הפכה לתופעה כלל-עולמית. על אף הצעדים החלקיים שנעשו עד כה בתחום לשם הסדרת הפעילות, טרם גובשה מדיניות ממשלתית ברורה לנושא התיירות הרפואית בישראל.

על פי נתוני משרד התיירות, בשנים האחרונות מגיעים כ-30 אלף תיירים רפואיים בכל שנה, כאשר רובם מגיעים מרוסיה, אוקראינה, מדינות מזרח אירופה, קפריסין וממדינות שכנות אחרות. עם המשבר הכלכלי ברוסיה וירידת הערך של הרובל, ירד בשנתיים האחרונות מספר תיירי המרפא.

נושאים קשורים:  חדשות,  תיירות מרפא,  הצעת חוק,  סוכני תיירות רפואית,  מערכת הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
24.03.2017, 01:58

מדובר ב"אסדרה" כך על פיהאקדמיה

אנונימי/ת
24.03.2017, 12:57

במסגרת המשאבים הקיימים והחמדנות - תמיד תייר יקבל טיפול על חשבון אזרח ישראלי

אנונימי/ת
25.03.2017, 11:04

כמתמחה בפנימית באיכילוב- תיירות המרפא הועלתה לדרגה של אומנות. סוכנים מושחתים שולחים חולים טרמינלים לאשפוז באיכילוב כשברור לכל הצוות המטפל שאין שום טיפול שניתן להציע להם.
החולים ובני משפחתם משלמים עשרות אלפי שקלים בסגנון צ'ק פתוח, מוכרים לעיתים את בתיהם בכדי לממן את מסע ההצלה.
גישת בית החולים היא לתת קדימות, על פני החולה הישראלי, בכל הקשור לבדיקות ההדמיה ופרוצדורות בכדי להרוויח כמה שיותר מסבלם של התיירים.
מנהלים בכירים האונקולוגית מקבלים שוחד כסף ורואים את החולים האלה ללא דיחוי.
פשוט ביזיון ושחיתות.
הגיע הזמן שמס הכנסה וועדות האתיקה של משרד הבריאות יכנסו לפעולה.