חדשות

מחקר: טיפול אנטי-אסטרוגני ממושך קשור להפחתת הסיכון לחזרת סרטן שד

המחקר מצא כי הכפלת משך הזמן שבו ניתן הטיפול - מחמש שנים לעשר שנים - היתה קשורה לסיכון נמוך יותר להופעה מחודשת של סרטן שד; המחקר הוצג בכנס החברה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית

תוצאות ממוגרפיה, סרטן שד (צילום: אילוסטרציה)

נטילת טיפול הורמונלי אנטי-אסטרוגני במשך יותר מ-10 שנים קשורה לסיכון מופחת לחזרת סרטן שד; כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת NEJM ובמקביל הוצג השבוע בכנס החברה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) שנערך בשיקגו. הניסוי, שבו השתתפו 1,918 נשים, העלה כי הסיכון פחת ב-34%.

רופאים מומחים שנטלו חלק בכנס אמרו כי מדובר בממצאים חשובים במיוחד, שבעקבותיהם ישתנה הטיפול הניתן למיליוני נשים בעולם.

מדי שנה מאובחנות בעולם 1.7 מיליון נשים עם סרטן שד. כ-80% מהגידולים הם כתוצאה מפעילות של ההורמון אסטרוגן, והתרופה Aromatase Inhibitor מיועדת לדיכוי פעילות ההורמון. חזרתו של סרטן שד שהסיבה להופעתו מיוחסת להורמון היא נדירה יחסית, אך קיימת.

מסיבה זאת, נשים נוטלות תרופות כמו טמוקסיפן שמיועדת למנוע מהאסטרוגן לחדור לתוך תאי השד ו-Aromatase Inhibitorי(letrozole) המיועדת לעצור את הגוף מלייצר אסטרוגן במשך שנים, לאחר הוצאת הגוש הסרטני בניתוח.

בניסוי השתתפו נשים לאחר הפסקת המחזור שטופלו במשך זמן כפול מכפי שהיה מקובל עד כה – עשר במקום חמש שנים. נשים רבות בניסוי נטלו תרופות הורמונליות אחרות לפני הניסוי, שכלל את החלפת התרופות ל-Aromatase Inhibitor.

בסיום תקופת הניסוי, 95% מהנשים שהשתתפו בו היו נקיות מסרטן אם לקחו את התרופה לאורך התקופה המורחבת, בהשוואה ל-91% שלא נטלו אותה מעבר לזמן שנקבע קודם לכן או בכלל לא. החוקרים ציינו כי לא עסקו בו בנושא שיעור השרידות של החולות, מאחר שלא נעשה מעקב ארוך טווח.

מומחה הסרטן ד"ר ניק טרנר, מהמכון הלאומי לחקר הסרטן בבריטניה, אמר בהקשר לממצאי המחקר כי הארכת הטיפול איננה מיועדת לכל אחת וקיימת סבירות גדולה שיוכלו להפסיק, בביטחון רב, ליטול את התרופה לאחר חמש שנים בלבד. נטילת התרופה לוותה בתופעות לוואי כמו אובדן ליבידו, הבזקי חום ויובש בנרתיק.

ד"ר הרולד בורסטיין ממכון הסרטן דנה פאבר בארה"ב ציין: "אני חושב שניתן לומר במלוא הכנות כי עבור מיליוני נשים ברחבי תבל ממצאי המחקר הזה תומכים בגישה שיש להעדיף טיפול אנטי-אסטרוגני ממושך". עם זאת, הדגיש כי לדעתו יש להציע את הטיפול הזה במכוון לנשים שנמצאות בנטייה הגדולה ביותר לחזרתו של הגידול הסרטני.

לקריאה נוספת

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סרטן שד,  ASCO,  החברה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית,  אסטרוגן,  טיפול הורמונלי
תגובות