השמנה

סגנון חיים של נשים טרום הריוניות והסיכוי להשמנת יתר בקרב ילדיהן

החוקרים מצאו ששמירה על סגנון חיים בריא בקרב נשים לפני הכניסה להריון יכולה להוריד משמעותית את הסיכון שילדיהן ילקו בהשמנת יתר לאורך כל חייהם עד לבגרות המוקדמת

אורח חיים בריא, ריצה ופעילות גופנית (צילום: אילוסטרציה)

בנשים, דבקות באורח חיים בריא באופן כללי מקושרת עם סיכון מופחת משמעותית לתחלואה קרדיו-מטבולית. השאלה האם סגנון חיים שכזה יכול להשפיע גם באופן בין-דורי דורשת בירור.

במחקר זה, כללו החוקרים 5,701 ילדים (בגילאים 14-9 במצב הבסיס) מתוך מחקר Growing Up Today Study 2 ואת אימותיהם שהשתתפו במחקר Nurses Health Study II.

אורח חיים בריא טרום-הריוני הוגדר כ-BMI תקין, העדר עישון, פעילות גופנית השווה או גדולה מ-150 דקות בשבוע ודיאטה שנכללת ב-40% העליונים של מדד Alternative Healthy Eating משנת 2010.

השמנה במהלך הילדות או ההתבגרות הוגדרה באמצעות שימוש בספים שהגדיר הכוח העולמי למלחמה בהשמנה בהתאמה לגיל ולמין. לניתוח הממצאים נעשה שימוש במודלי רגרסיה רבי משתנים בינומינליים שהעריכו את הקשר בין אורח החיים של האם טרם ההריון לבין השמנת ילדיה.

החוקרים איתרו 520 צאצאים (9.1%) שאובחנו כסובלים מהשמנה במהלך המעקב. משקל תקין של האם והעדר עישון לפני ההריון קושרו באופן מובהק עם סיכון מופחת להשמנה בקרב הילדים: הסיכון היחסי עמד על [רווח בר-סמך 95%] 0.37 (0.43-0.31) ו-0.64 (0.84-0.49), בהתאמה.
אכילה בריאה ופעילות גופנית בינונית עד עצימה קושרו באופן הפוך עם הסיכון להשמנת צאצאים, אך קשרים אלו לא היו מובהקים סטטיסטית. בהשוואה לילדים שאימותיהם לא עמדו באף אחד מארבעת הקריטריונים, צאצאים שאימותיהם עמדו בכל 4 הקריטריונים ה'בריאים' התאפיינו בסיכון נמוך ב-75% לסבול מהשמנת יתר (סיכון יחסי: 0.25, רווח בר-סמך 95%, 0.43-0.14).

החוקרים הסיקו על בסיס תוצאות אלה ששמירה על אורח חיים בריא באופן כללי לפני ההריון קושרה באופן מובהק עם סיכון נמוך יותר להשמנה לאורך הילדות, הנעורים ותקופת הבגרות המוקדמת. ממצאים אלה מדגישים את חשיבות השמירה על אורח החיים הבריא לפני ההריון כאסטרטגיה אפשרית למניעת השמנה בדורות הבאים.

מקור: 

Dhana, K. et al. International Journal of Obesity (2018).

נושאים קשורים:  השמנה,  השמנת יתר,  ילדות,  ילדים,  נעורים,  תזונה,  Obese,  Obesity,  שומן,  BMI מדד מסת הגוף,  יושבני,  דיאטה,  הריון,  פעילות גופנית,  ספורט,  קלוריות,  מחקרים
תגובות