הפטיטיס C

השפעת הפטיטיס C ותרופות אנטי-ויראליות ישירות על מושתלי כליה

טיפול אנטי ויראלי ישיר משפר תוצאים במושתלי כליה

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

הדבקה בהפטיטיס C בחולים מושתלי כליה נושאת עמה סיכון גבוה לתוצאים גרועים יותר. החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי שבו העריכו את ההשפעה של הפטיטיס C והטיפול בתרופות האנטי-ויראליות הישירות החדשות, על תוצאים הקשורים הן למטופל והן לשתל.

החוקרים בחרו 40 (6.5%) מתוך 616 מטופלים שעברו השתלת כליה במרכז הרפואי שלהם, והיו בעלי נוגדנים חיוביים נגד הפטיטיס C.י13 מהם היו בעלי RNA ויראלי וקיבלו תרופות אנטי-ויראליות ישירות (קבוצה A).י11 היו חיוביים ל-RNA של הווירוס ולא קיבלו שום טיפול (קבוצה B).י16 היו שליליים ל-RNA הוויראלי (קבוצה C).

החוקרים מצאו שכל המטופלים בקבוצה A היו שליליים ל-RNA של הווירוס לאחר 12 שבועות של טיפול, ו-12 מהם (92.30%) השיגו תגובה וירולוגית ממושכת. רק שני מטופלים, שהיה להם חלבון בשתן (מעל 500 מ"ג/יום), הראו החמרה בכמות החלבון לאחר הטיפול (בקבוצה A). עליית אנזימי כבד ומוות היו משמעותית יותר נפוצים בקבוצה B מאשר בקבוצות האחרות.

תוצאות החוקרים תומכות בכך שהדבקה פעילה בהפטיטיס C היא בעלת השפעה שלילית על מושתלי כליה. בנוסף, ניכר כי טיפול אנטי-ויראלי ישיר הוא בעל פרופיל יעילות ובטיחות גבוה גם לאחר השתלת כליה, ללא השפעה ניכרת על השתל, במיוחד בשתלי כליה המתפקדים היטב.

מקור: 

Gendia, M. et al. (2018). Transplant international. https://doi.org/10.1111/tri.13393

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  השתלת כליה,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  תוצא שתל,  מחקרים
תגובות