חדשות

מחקר חדש קובע: מחלת עורקים כליליים מהווה גורם סיכון לירידה קוגניטיבית

אנשים שאובחנו כחולים במחלת עורקים כליליים נמצאים בסיכון גבוה לפגיעה בזיכרון ולירידה קוגניטיבית בטווח הארוך

לב אנושי. "מה שטוב ללב של המטופל טוב גם למוח שלו" (צילום: אילוסטרציה)

אנשים שאובחנו כחולים במחלת עורקים כליליים נמצאים בסיכון גבוה יותר לירידה קוגניטיבית שתתבטא כעבור זמן מה לאחר האבחון. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-Journal of the American College of Cardiology.

במחקר נמצא כי תוצאות מבחנים קוגניטיביים שכללו זיכרון מילולי והתמצאות בזמן ירדו מהר יותר לאחר שהמטופלים קיבלו את ממצאי האבחון למחלתם לעומת תוצאות מבדקים דומים שעברו קודם לכן.

ממצאי המחקר הוסיפו מידע בנושא זה הנכלל בספרות מקצועית המראה באמצעות תיאורי מקרים כיצד הלב והמוח פועלים יחד ובסנכרון, אמרה ד"ר נילום אגרוואל (Neelom Aggarwal), מומחית לנוירולוגיה קוגניטיבית, מנהלת המחקר במרכז רפואת הלב לנשים "ראש" בשיקגו. "אנחנו רואים עתה יותר מקרים הקשורים בתפקוד קוגניטיבי בעקבות מחלת לב משום שיותר אנשים שחלו במחלת לב מאריכים חיים וגם עוברים יותר פרוצדורות לטיפול במחלתם ומטופלים בתרופות", הוסיפה ד"ר אגרוואל.

מחברי דו"ח המחקר החדש מאוניברסיטת פקינג בבייג'ינג, סין ואימפריאל קולג' בלונדון, ציינו כי נטלו בו חלק 7,888 משתתפים בני 50 ומעלה בגיל חציוני 61.2 שנה ללא היסטוריה של שבץ. עם זאת, עדיין דפוס הירידה הקוגניטיבית בעקבות מחלה של עורקי הלב עדיין איננו ברור במלואו.

החוקרים ציינו כי מחקר קודם בנושא זה סיפק "סל מעורב של ממצאים" משום שהתמקד בחלקו במצבים כמו שבץ מוחי כאשר לעתים, מבדקים שנעשו לחולים אלה לאחר מכן אכן הדגימו ירידה קוגניטיבית מהירה יותר. אלא שעתה, המחקר הנוכחי בחן נושא זה לטווח ארוך ולהשפעת המחלה על המוח בקרב בגירים בתקופה של 12 שנה לערך בממוצע, שלא חוו שבץ. הם אובחנו בעת התקף לב או כחולים בתעוקת חזה, אנגינה פקטוריס כתוצאה מירידה בזרימת הדם ללב.

בקרב מאובחנים בהתקף לב נמצאה ירידה מובהקת מהירה יותר בזיכרון בהשוואה לאלה שאובחנו עם אירועים של תעוקת חזה, ציינו החוקרים בדיווחם.

קרדיולוגים יודעים שלמחלת לב יש השפעה על המוח בכמה דרכים, בכלל זה על כלי דם קטנים או בהפרעה בזרימת החמצן לאזורי מוח מסוימים והקשר בין אלה מקורו כנראה בגורמי סיכון שכיחים שמתחילים להתבטא בשלב מוקדם של החיים וכוללים בין השאר השמנת יתר, סוכרת ויתר לחץ דם. ממצאי המחקר הנוכחי מצביעים על כך שיש כנראה מהלכים מתקדמים ועולים שמשפיעים על זרימת הדם והמוח. מאמר דעה ופרשנות המתלווה לדו"ח המחקר חובר על ידי רופאים מאוניברסיטת טורקו בפינלנד.

החוקרים לא הוציאו מכלל אפשרות גם את ההשפעות הפוטנציאליות של תרופות שהרופאים רושמים למטופליהם בעקבות ממצאי האבחון למחלת לב. עם זאת צוין כי השינויים בתוצאות המבדקים הקוגניטיביים שנעשו לפני ואחרי האבחון "היו יחסית קטנים" אבל גם בכאלה קיים סיכון מוגבר לאורך כמה שנים להופעת דמנציה.

חשיבות ממצאי המחקר, על פי דעתם של קרדיולוגים אמריקאים, היא גם בכך שעל הרופאים המטפלים לעודד את המטופלים שלהם לתאר ולספר בפירוט כאשר עולים חששות לגבי מצב הזיכרון משום שלעתים קרובות מטופלים נמנעים מלספר על כך בפגישות מעקב עם הרופאים שלהם. כמו כן הם ממליצים שהרופאים יבררו לעתים קרובות יחד עם המטופלים את נושא התרופות, יוודאו שנוטלים אותן בהתאם למרשמים ולהנחיות וגם לברר עימם במהלך הביקור סוגיות כמו שינויים במצבי רוח או באיכות השינה ולשוחח על הצורך בשינוי באורחות החיים למען השפעה חיובית על הבריאות בכללה. "המסר צריך להיות: מה שטוב ללב של המטופל טוב גם למוח שלו".

נושאים קשורים:  מחלות לב,  קוגניציה,  פגיעה בזיכרון,  מחלת לב כלילית,  חדשות,  מחקרים
תגובות