חדשות

איגוד הגנטיקאים: לקצר התורים לבדיקות אבחון נשאות מוטציות הגורמות לסרטן

"ישראל היום": באיגוד מתלוננים על תורים ארוכים לייעוץ גנטי ומבקשים לאפשר למומחים שאינם מתחום הגנטיקה להפנות מטופלים לבדיקות

ייעוץ גנטי. אילוסטרציה

איגוד הגנטיקאים הרפואיים מבקש לקצר את התורים לאבחון נשאות למוטציה הגורמת לסרטן השד, השחלה והלבלב ולאפשר למומחים שאינם גנטיקאים להפנות לבדיקות מטופלים שאובחנו עם סרטן מסוגים אלה. כך דיווחה מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום". הגנטיקאים מבקשים בנייר עמדה שפרסמו לאשר גם ייעוץ גנטי באמצעות מייל, טלפון או צ'אט כדי לקצר את תהליך הבדיקה.

"לאור ההנחיות החדשות בתחום הבדיקות האונקו־גנטיות, אנו צופים עלייה משמעותית בהפניות לגנטיקה, ללא עלייה תואמת בכוח האדם", מנמקים הגנטיקאים בנייר עמדה. "מצב זה עלול לא לאפשר מענה בטווח הזמן הנדרש לקבלת החלטות טיפוליות".

פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה לאונקו־גנטיקה ב"שיבא", צוטט בדיווח: "כל מומחה יודע איך מסבירים לחולה את משמעות הבדיקה הגנטית, ולא צריך, כגילדה מימי הביניים, שכל המידע יינתן על ידי גנטיקאים", והוסיף: "התורים כיום הם בלתי נסבלים. יש מרפאות חוץ שלוקח 8-3 חודשים לקבוע תור לייעוץ. צריך לאפשר לעשות ייעוץ גנטי דרך הרופא המטפל - זה חוקי, מהיר וחוסך בלגאן".

הגנטיקאים מדגישים כי בדיקת המייסד שהוכללה אשתקד בסל הבריאות לגילוי מוטציות שכיחות בגנים BRCA2/BRCA1 לחולים עם סרטן השד או סרטן הלבלב אינה בהכרח הבדיקה הנכונה והטובה עבורם כיוון שהיא מזהה רק כ־14 מוטציות, בעיקר באוכלוסיה האשכנזית והעיראקית, ותשובה שלילית עלולה להטעות, כאשר "בדיקות אחרות עשויות להעלות ממצא שונה".

נושאים קשורים:  ייעוץ גנטי,  פרופ' איתן פרידמן,  נשאות,  סרטן הלבלב,  סרטן השחלות,  חדשות,  איגוד הגנטיקאים,  BRCA 1-2
תגובות