מחקרים - נגיף הקורונה

מהו הסיכון להידבקות ולסיבוכים מקורונה בקרב חולות סרטן השד?

מחקר צרפתי מצא: חולות סרטן שד נמצאות בסיכון מוגבר לחלות בקורונה כמו שאר הנשים באוכלוסיה וכאשר יש להן גורמי סיכון נוספים

חולת סרטן. אילוסטרציה

הסיכון לתמותה מנגיף הקורונה מושפע בעיקר מהתחלואה הנלווית שמהן סבלו חלק מחולות סרטן השד ופחות מהטיפול במחלה שהן עברו בעבר או בהווה, כך עלה ממחקר שנעשה במכון קירי בפריז ופורסם במהדורת מאי 2020 של Breast Cancer Research.

דו"ח המחקר, שפרטיו נמסרו ל"דוקטורס אונלי" על ידי האגודה למלחמה בסרטן, נועד לבדוק את מהלך מחלת קורונה שבה חלו חולות סרטן שד. הנושא נבדק מאמצע חודש מארס ובמשך חודשיים בבתי החולים של מכון קירי שבהם מתבצע רישום של מקרי תחלואה בקורונה בקרב חולות סרטן שד.

בחמישה השבועות הראשונים, מתוך 15,600 נשים שקיבלו טיפול לסרטן שד מקומי או גרורתי, אובחנו 59 כחולות בקורונה: עשר מהן (17%) היו מעל גיל 70, 21 (36%) סבלו מיתר לחץ דם, עשר (17%) סבלו מהשמנת יתר, עשר (17%) מסוכרת סוג 2 ושמונה מהן (14%) ממחלות לב. 49% מן החולות קיבלו טיפול כימי לסרטן השד ו-32% קיבלו טיפול הורמונלי.

28 (47%) מחולות סרטן השד שאובחנו עם נגיף הקורונה נזקקו לאשפוז. שש (10%) מהן נזקקו לטיפול נמרץ. ארבע מ-59 הנשים שאובחנו עם קורונה (7%) נפטרו מהנגיף. שתיים מהנשים שנפטרו קיבלו קודם לכן טיפולים בקווים מתקדמים לסרטן שד גרורתי.

בנוסף, לכל ארבע הנשים שנפטרו היו תחלואות נלוות משמעותיות, כאשר יתר לחץ דם וגיל מתקדם (מעל 70) נמצאו כגורמים עם סיכון גבוה לאשפוז בטיפול נמרץ או לתמותה.

מהממצאים עולה, הדגישו מחברי הדו"ח, כי לא נמצא קשר בין סוג הטיפול שחולות סרטן השד קיבלו למחלתן לבין מהלך מחלת הקורונה שלהן לנושאים כמו לימפופניה (ספירה נמוכה של לימפוציטים), נויטרופניה (ירידה בניוטרופילים - סוג תא הדם המסייע לגוף להילחם בזיהומים), טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי האנזים ACE או בחוסמי הקולטן לאנגיוטנסין בחולות סרטן שד, ולא ניבאו פרוגנוזה גרועה יותר במחלת הקורונה.

החוקרים גם לא מצאו קשר בין גרורות בריאות, או טיפול בהקרנות או משך ההקרנות, לבין מידת פיזור נגיף הקורונה בריאות שלהן.

על פי המחקר, חולות סרטן שד הן אכן בסיכון מוגבר לחלות בקורונה, כמו שאר הנשים באוכלוסיה, כאשר יש להן גורמי סיכון נוספים כמו גילן המבוגר, לחץ דם גבוה, השמנת יתר וכדומה. לכן, ממליצים מחברי הדו"ח להתרכז  בתחלואה הנלווית לצורך זיהוי נשים חולות סרטן שד שבסיכון גבוה. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים לחיזוק ממצאים אלה.

נושאים קשורים:  קורונה,  חדשות,  סיכון לקורונה,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות