מגזין

נשיא על סטרואידים ותרופות נסיוניות

כל מה שרציתם לדעת על הטיפול הרפואי בנשיא טראמפ שחלה בקורונה

הנשיא טראמפ. צילום: IuliaIR/ שאטרסטוק

בתחילת החודש, ב-2 באוקטובר 2020, צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטוויטר כי הוא נמצא חיובי בבדיקה לנגיף הקורונה ובאותו יום אושפז בבית החולים הצבאי וולטר ריד במדינת מרילנד. לא חלפו מספר ימים והוא כבר חזר למעונו בבית הלבן, הצהיר שהוא בריא לחלוטין אך הפרטים על הטיפול הרפואי שקיבל עוררו עניין ברחבי העולם, בין השאר טיפול בנוגדנים חד שבטיים שייצורם כרוך בשימוש בתרבית תאים עובריים, תרופה אנטי נגיפית נסיונית וסטרואידים שעלולים לגרום לתופעות לוואי פסיכיאטריות.

הטיפול התרופתי הנסיוני שקיבל טראמפ כלל עירוי נוגדנים שפותח על ידי חברת רג'נרון. טיפול זה מורכב משני נוגדנים לחלבון מרכזי הנמצא במעטפת נגיף הקורונה ומאפשר לו להיצמד לקולטן בתאים אנושיים בשם angiotensin-converting - enzyme 2. עירוי הנוגדנים שקיבל הנשיא כלל, כאמור, שני סוגי נוגדנים. האחד, נוגדן מאדם שהחלים מקורונה (לוקחים תא B יחיד שמייצר את הנוגדנים מדמו של המחלים, מבודדים את הגנים המקודדים לנוגדן ומייצרים ממנו כמות של נוגדנים חד שבטיים). הסוג השני היה נוגדן מעכבר מהונדס גנטית עם מערכת חיסונית אנושית שהוזרק לו חלבון הנגיף.

ניסויים שנערכו בבעלי חיים הראו שהתרופה עשויה להוריד את העומס הנגיפי ולהקל על מהלך המחלה. גם בניסוי בבני אדם שערכה חברת רגנרון, התרופה ניתנה לחולי קורונה קלים ובמצב בינוני והטיפול אכן הוריד את העומס הנגיפי בגופם וקיצר את תקופת המחלה, אך רק בקרב חולים שלא היו להם נוגדנים לקורונה בתחילת הניסוי. רופאו האישי של טראמפ מסר שלנשיא לא היו נוגדנים לקורונה כאשר קיבל את התרופה.

כיוון שהתרופה הנסיונית יכולה להינתן רק לאנשים שמשתתפים בניסויים קליניים, ומחצית מהנסיינים מקבלים פלצבו, טראמפ קיבל את הטיפול מתוקף תקנת FDA לטיפולי חמלה. בעקבות הטיפול לנשיא חלה מיד עלייה בערך מניותיה של החברה היצרנית

הנשיא האמריקאי קיבל עירוי של 8 גרם מהתרופה, כאשר לפי נתוני "רגנרון", גם במינון של 2.4 גרם התקבלו תוצאות זהות בהורדת העומס הנגיפי אך כך וגם כך אין כמעט סיכון למטופלים. ייצור נוגדנים חד שבטיים הוא עניין יקר ולפיכך מתן מינון נמוך יותר מאפשר לתת את הטיפול ליותר אנשים, אך במקרה של הנשיא, כאמור, הצוות הרפואי העדיף לתת מינון גבוה יותר, רק ליתר ביטחון.

לפי חברת רגנרון, כיוון שהתרופה יכולה להינתן רק לאנשים שמשתתפים בניסויים קליניים, ומחצית מהנסיינים מקבלים פלצבו, טראמפ קיבל את הטיפול מתוקף תקנת FDA שמאשרת טיפולי חמלה. בעקבות הטיפול לנשיא חלה מיד עלייה בערך מניותיה של חברת רגנרון.

עובדה מעניינת נוספת היא שלמרות שממשל טראמפ ותומכיו מצהירים כי הם מתנגדים להפלות והמפלגה הרפובליקנית מתנגדת למחקר תאי גזע עובריים, "רגנרון" ייצרה את הנוגדנים באמצעות תאים שמקורם בעובר של אישה שעברה הפלה בשנת 1970.

הנשיא טופל גם ב"רמדסיביר" (Remdesivir), תרופה אנטי ויראלית שפותחה על ידי חברת גיליאד ((Gilead Sciences Inc וקיבלה את אישור הרשויות בארה"ב לשימוש בטיפול בחולי קורונה. התרופה פותחה במקור כדי לטפל בנגיף הפטיטיס C, כשלה בכך, אך שימשה לטיפול באבולה ובנגיפים אחרים. רמדסיביר פוגעת באנזים נגיפי שמשמש לשכפולו.  במחקר קליני שנערך לפני מספר חודשים היתה לתרופה השפעה חיובית בחולי קורונה מאושפזים וה-FDA אישר את השימוש בה לעת חירום וגם במקרים קלים של המחלה, למרות שלא ברור אם היא יעילה במקרים כאלה או בכלל, כך לפחות לפי הודעת ארגון הבריאות העולמי מהשבוע האחרון.

כיוון שהתרופה רמדסיביר ניתנת יחד עם הנוגדנים החד שבטיים וכל אחת מהתרופות פועלת על מנגנון אחר של הנגיף, ייתכן שיש למשלב זה אפקט סינגריסטי. תופעות הלוואי שדווחו כתוצאה מנטילת "רמדסיביר" הן בחילה ועצירות וכן מקרים מעטים של כשל נשימתי ועלייה ברמת אנזימי הכבד.

דקסמתזון, פמוטידין ומלטונין לקינוח

בזמן שהנשיא היה מאושפז, דיווחו רופאיו במסיבת עיתונאים כי קיבל  חמצן וטיפול בסטרואיד דקסמתזון לאחר שסבל מירידה זמנית ברמת החמצן בדם אל מתחת ל-94. "דקסמתזון" מחליש את התגובה החיסונית של הגוף ומונע את ההידרדרות לתגובה דלקתית מוגזמת (סערת ציטוקינים) בשלבים מאוחרים יותר של המחלה. זהו הטיפול היחיד עד עתה שהפחית את מספר מקרי המוות אצל חולי קורונה במצב חמור. עם זאת, יש אינדיקציות לכך שמתן סטרואידים מוקדם מדי במהלך המחלה עלול להזיק. במחקר שנערך בבריטניה, לסטרואידים היתה השפעה טובה אצל חולים שנזקקו לחמצן או למכונת הנשמה, אך לא אצל חולים אחרים.

שישה ימים לאחר שדווח על מחלתו, הודיע טראמפ שהוא כבר אינו מידבק. ה-CDC ממליץ להמתין לפחות עשרה ימים אחרי הופעת הסימפטומים או לקבל שתי בדיקות קורונה שליליות במרווח של 24 שעות כדי לוודא שהחולה אינו מידבק

לעומת הנוגדנים של "רג'נרון" ו"רמדיסיביר", שתיהן כאמור תרופות נסיוניות שהמידע על תופעות הלוואי שלהן הוא מועט, "דקסמתזון" נמצא בשימוש זה כ-50 שנה ומשום כך גם ידועה רשימה ארוכה של תופעות לוואי לקורטיקוסטרואיד זה, החמורות בהן הן הפרעות פסיכיאטריות כגון פרנויה, הזיות ואפילו פסיכוזה או מאניה. תופעות הלוואי תלויות במינון ובמשך נטילת התרופה, אך בתיאור מקרה שפורסם בשנה שעברה, חולה שקיבל זריקה אחת של "דקסמתזון" חווה פסיכוזה קיצונית שגרמה לו לנסות לחתוך לעצמו את האשך עם סכין מטבח. ידוע גם שתופעות הלוואי של סטרואידים עלולות להופיע ימים או שבועות אחרי שהחולה סיים את הטיפול בתרופה.

רשימת התרופות שקיבל הנשיא טראמפ לא מסתיימת בזאת. רופאיו הצהירו שבנוסף הוא קיבל אבץ, ויטמין D, "פמוטידין" (תרופה לצרבת המשמשת לטיפול במגוון מצבים רפואיים הקשורים לחומציות יתר במערכת העיכול), "מלטונין" ו"אספירין". קיימת טענה ש"פמוטידין" עשויה לעזור לחולי קורונה, אך טרם נערך מחקר שיתמוך בכך וייתכן שהנשיא נוטל "פמוטידין" בקביעות כיוון שהוא חובב ג'אנק פוד.

ייתכן גם שהרופאים נתנו לנשיא "מלטונין", תרופה לסובלים מנדודי שינה, בעקבות הצהרותיו שהוא ישן רק כארבע-חמש שעות בלילה, אך לא ברור אם את התרופות הללו נטל טראמפ גם לפני שחלה בקורונה. יש לציין שהרופאים לא הזכירו את התרופה נגד מלריה "הידרוקסיכלורוקין", שכזכור גם אותה ניסה לקדם הנשיא טראמפ כטיפול בקורונה.

כשהנשיא צולם בבית החולים הוא נראה חיוור מהרגיל, אך משחזר לבית הלבן, הגוון הכתום חזר ללחייו. תופעת לוואי ידועה נוספת של הקורונה היא נשירת שיער. למזלו של הנשיא, המתגאה ברעמת השיער המפוארת שלו, אחת מתופעות הלוואי של "דקסמתזון" היא דווקא צמיחה של שיער.

יומיים לאחר שאושפז הוא עטה מסיכה ויצא לסיבוב בשיירה מאובטחת כדי לנופף לתומכיו לשלום, ואחרי שלושה ימים בבית החולים שוחרר לבית הלבן. שישה ימים לאחר שדווח על מחלתו, טראמפ הודיע שהוא כבר אינו מידבק ושהפסיק לקחת את רוב התרופות מלבד הטיפול בסטרואידים. להזכיר, ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ממליץ להמתין לפחות עשרה ימים אחרי הופעת הסימפטומים או לקבל שתי בדיקות קורונה שליליות במרווח של 24 שעות ביניהן כדי לקבוע שהחולה איננו מידבק.

כשלושה שבועות לפני הבחירות לנשיאות, טראמפ הצהיר שהחלים מקורונה, אך כבר ידוע כי הקורונה היא מחלה בלתי צפויה ומתעתעת. ההערכה היא ש-10% מהמחלימים סובלים מ-long covid שכרוך לעתים בסימפטומים חמורים הכוללים (רשימה חלקית): כאבי ראש, עייפות, ערפול מנטלי ובלבול במשך חודשים רבים אחרי ההחלמה. ימים יגידו.

תרגום: ענת רותם

מקורות:

https://fivethirtyeight.com/features/what-are-the-possible-side-effects-of-trumps-covid-19-treatment/

https://www.sciencemag.org/news/2020/10/heres-what-known-about-president-donald-trump-s-covid-19-treatment

https://www.webmd.com/lung/news/20201005/why-is-trump-taking-dexamethasone-and-does-it-work

https://www.scientificamerican.com/article/trumps-covid-case-could-be-entering-a-crucial-stage/

נושאים קשורים:  דונלד טראמפ,  חדשות,  קורונה,  מגזין,  נוגדנים חד-שבטיים,  תרופה לקורונה,  Remdesivir,  דקסמתזון,  פמוטידין,  מלטונין
תגובות
23.10.2020, 10:42

ומה אם מדובר רק בהתחזות?
בחולה מדומה, במנהיג מטורלל שמשתלט על סדר היום העולמי בכוח, שהוא והסובבים אותו שותלים ומשחררים לעולם פייק ניוז, ואף מקפידים לייצר הסחות דעת, חומרים מצולמים ערוכים ביד גסה, כדי שהתקשורת תעוט כעוף דורס על ניתוח שאלות כמו: האם מצבו קשה, או קל? האם החומרים המצולמים שמשוחררים ממנו עברו עריכה כדי להסוות עד כמה מצבו הרפואי ירוד?
וכך הלאה.
למה לו? התדמית ההירואית היא נכס בקלפי. יצא גבר - גבר! זלזל בקורונה, חלה, וניצח בנוק אאוט.
הבטן שלי אומרת שמגיע לו השנה לקבל אוסקר על משחק משכנע!

אנונימי/ת
26.10.2020, 11:23

כנראה שלדעתך טראמפ הוא פוליטיקאי יחיד בכל העולם. רק הוא עושה פייק ניוז, מנסה לקדם אג'נדה משלו ולשחק אותה גבר.
אבל לאנשים וגופים אחרים ממש אין מגרעות כאלה. הם כולם דוברי אמת לאמיתה ורוצים רק להיטיב עם האנושות: CNN, פייסבוק, חברות התרופות, הממשל הסיני, הרוסים והאירופאים. וכל הפוליטיקאים כולם. הם פה רק כדי לעזור לנו ורק עם ניפטר מטראמפ , הכל מיד ישתפר.
אל תהיי נאיבית....

24.10.2020, 21:20

הבלורית המפוארת שלו היא לא בדיוק טבעית. שום תרופה לא תזיק לה....