מחקרים

הקלת תופעות מנופאוזליות לאחר כריתת חצוצרות מניעתית

לצורך מניעה של קרצינומת שחלות עדיף לבצע כריתת חצוצרות בלבד והשהייה עד כריתת השחלות על פני כריתת חצוצרות ושחלות, מבחינת איכות חיים של המטופלות

22.08.2021, 10:23
אישה בשלב מנופאוזה (אילוסטרציה)
אישה בשלב מנופאוזה (אילוסטרציה)

רוב הנשים עם מוטציה פתוגנית בגנים BRCA1/2 עוברות השראה מוקדמת של גיל המעבר על ידי ניתוח כריתת חצוצרות ושחלות (בשם Risk Reducing Salpingo-Oophrecctomyי(RRSO)) למניעת התפתחות קרצינומה של השחלה. שיטה זו עלולה לגרום לעלייה בתמותה בטווח הקצר והארוך בנשים הללו. מכיוון שלחצוצרות יש תפקיד חשוב בהתפתחות סרטן שחלות, כריתת חצוצרות עם השהייה בכריתת שחלות יכולה להוות שיטה חלופית להורדת הסיכון להתפתחות סרטן שחלות, עם דחייה של השראת גיל המעבר.

מטרת המחקר הייתה להשוות איכות חיים מקושרת לגיל המעבר לאחר ניתוח כריתת חצוצרות עם השהייה בכריתת שחלות (Risk Reducing Salpingectomy (RRS) with delayed Ooprecctomy) לעומת RRSO בנשים נשאיות של BRCA1/2 פתוגני.

המחקר בוצע בשיטת רב-מרכזית, לא אקראית עם העדפה למקרה-בקרה (מחקר TUBA). הנבדקות גוייסו בין ה-16 לינואר 2015 ועד ה-7 לנובבמבר 2019. החוקרים ביצעו מעקבים שלושה ו-12 חודשים לאחר הניתוח בכלל בתי החולים האוניברסיטאיים ומספר מרכזים רפואיים גדולים בהולנד. בהולנד, בדרך כלל מבצעים ניתוח מסוג RRSO. במחקר נכללו נשים במחלקה גינקולוגית או גנטית אשר היו בין גילאי 25 עד 40 שנים (עבור BRCA1) או 25 עד 45 שנים (עבור BRCA2), אשר טרם עברו גיל המעבר, השלימו הריונות ולא היו תחת טיפול לסרטן.

החשיפות אליהן כיוונו החוקרים היו ניתוח מסוג RRSO בגיל המומלץ כיום, או RRS לאחר הריונות עם השהייה בכריתת שחלות. אלו שעברו ניתוח מסוג RRSO קיבלו טיפול הורמונלי חלופי, אם לא נמצאו התוויות נגד לכך. תוצא עיקרי שנבדק היה איכות חיים בהקשר של גיל המעבר, אשר הוערך על פי מדד Greene Climacteric Scale (טווח של 0-63) כאשר ציון גבוה יותר מייצג יותר תסמיני מנופאוזה. תוצאים משניים כללו רמת איכות חיים בהקשר הרפואי, תפקוד מיני ומצוקה, דאגה מסרטן, חרטה על החלטה ותוצאים ניתוחיים.

במחקר השתתפו 577 נשים (גיל חציוני של 37.2±3.5 שנים); 297 מהן (51.5%) נמצאו עם גן פתולוגי של BRCA1 ו-280 (48.5%) היו עם גן פתלוגי של BRCA2. בעת ניתוח הנתונים 394 נשים עברו ניתוח מסוג RRS ו-154 עברו ניתוח מסוג RRSO. תוצאות המחקר הדגימו כי נשים אשר עברו ניתוח מסוג RRSO, ללא טיפול הורמונלי חלופי, הציגו עלייה חציונית מתוקננת של 6.7 נקודות (רווח בר-סמך של 95%, 5-8.4; p<0.001) יותר מציון הבסיס בסרגל Greene Climacteric Scale במהלך השנה שלאחר הניתוח לעומת נשים שעברו ניתוח RRS. כאשר לנשים שקיבלו טיפול הורמונלי חלופי, הפער עמד על 3.6 נקודות (רווח ברב-סמך של 95%, 2.3-4.8; p<0.001) לעומת נשים לאחר ניתוח RRS.

מסקנת החוקרים הייתה כי נשים אשר עוברות ניתוח RRS עם השהיה בכריתת השחלות נהנות מאיכות חיים טובה יותר בהקשר לגיל המעבר לעומת מקבילותיהן שעוברות ניתוח RRSO, ללא תלות בטיפול הורמונלי חלופי. נכון לביצוע מחקר זה, ישנו מחקר בין-לאומי הבוחן את הבטיחות האונקולוגית של חלופה טיפולית זו.

מקור:

Steenbeek MP, et al. (2021) “Association of Salpingectomy With Delayed Oophorectomy Versus Salpingo-oophorectomy With Quality of Life in BRCA1/2 Pathogenic Variant Carriers: A Nonrandomized Controlled Trial”. JAMA Oncology,  Published online June 03, 2021. doi:10.1001/jamaoncol.2021.1590

נושאים קשורים:  מחקרים,  כריתת חצוצרות,  גיל המעבר,  טיפול הורמונלי חלופי,  BRCA 1-2
תגובות